Kom og stem til ekstraordinær generalforsamling den 26.2. 2019 - 19.30

Debat: Vi skal passe på Skjold Birkerød – nu og i fremtiden

Debatindlæg i Rudersdal avis

Bestyrelsen i IF Skjold Birkerød

Bestyrelsen overtog i marts 2018 en fodboldklub i økonomisk og administrativt rod. Det stod hurtigt klart, at klubben kun kunne sikre sin overlevelse ved en økonomisk hovedrengøring og et opgør med en usund klubkultur præget af manglende gennemsigtighed med budgetter, kontrakter, aftaler og transaktioner.

Vi overtog en gæld på 200.000 kroner, som viste sig at være nærmere de 300.000 kroner.

Den usunde økonomi skyldes store ambitioner for kvindernes og herrernes 1.-hold. Smukke og gode ambitioner og intentioner - men disse er holdt i live ved at finansiere holdene igennem andre medlemmers kontingenter. Det er ikke i orden.

Bestyrelsen har formuleret en vision om, at Skjold Birkerød skal være en klub, hvor alle er en del af et klubfællesskab, og hvor glæden ved fodboldspillet, sociale relationer og god træning til alle er i fokus. Økonomien skal være sund og fair. Og det sportslige produkt skal være i top.

På det grundlag har vi haft to fokuspunkter i 2018.

Først og fremmest har det været at få styr på klubbens økonomi og administration. Derfor blev klubbens administrator opsagt i december og vi har de sidste to måneder allerede ensrettet flere processer samt ændret procedurer med henblik på en transparent styring af klubben.

De to 1.-hold, der har givet massivt underskud, er blevet skåret til økonomisk gennem processer, hvor vi har opfordret til klubånd for at klare skærene. Beslutningerne har gjort ondt, men har været nødvendige. Der skal være sammenhæng mellem mål og midler og alternativet havde været en konkurs, som vi så det med naboklubben BSV.

Bestyrelsen vil gerne have et dygtigt 1.-hold, på såvel herre- som kvindesiden. Men det skal ikke ske ved at malke vores børne- og ungdomsarbejde for ressourcer. Flere sponsorer er påkrævet. Sponsorer, som det desværre ikke har været muligt at finde i de senere år.

Spillerne på kvindernes 1.-hold valgte desværre ikke at fortsætte i klubben på de ændrede vilkår. Efterfølgende har der været drøftelser mellem bestyrelsen og herrernes 1.-hold om de økonomiske rammer for 2019. I vores forhandlinger har bestyrelsen strakt sig langt, og loyalt arbejdet for at finde en løsning. Alligevel har herrernes 1. hold takket nej til den aftale, de blev forelagt. På grund af den økonomiske situation, lovgivningen samt loyalitet over for de øvrige medlemmer kan bestyrelsen ikke imødekomme herrernes krav.

Herrernes 1.-hold og folk omkring dem har organiseret en underskriftindsamling for at få afsat bestyrelsen og indkaldt til ekstraordinær generalforsamling den 26. februar.

81 af klubbens 1000 medlemmer har skrevet under på det, og heraf af kun 34 af disse medlemmer, der har reelt betalt kontingent. Dermed er 47 af underskrifterne fra personer der ikke har bidraget til klubben gennem betaling af kontingent.

Dette taler for sig selv.

Sideløbende med at få styr på økonomien og rydde op har vi opgraderet det sportslige produkt i børne- og ungdomsfodbolden. Dette er gjort baggrund af en analyse foretaget af FCK i 2018 af klubbens arbejde med børnefodbolden – og i dialog med trænere i klubben.

Mange af vores naboklubber løber fra os. Det produkt der tilbydes børn og unge i Skjold Birkerød har været for ringe. Børnespillerne har i flere år ikke kunnet få ordentlige bolde og udstyr for kontingentkronerne.

Vi har ansat en række dygtige trænere på børne- og ungdomssiden - samt en dygtig og anerkendt træner til herrernes 1.-hold. Derudover har vi ansat en sportslig rådgiver på tværs, der står for uddannelse og dermed fastholdelse af trænere og det frivillige engagement. Klubånden og sammenholdet er blevet dyrket gennem sociale arrangementer og ture for piger og drenge i alle aldre (brugerbetalt af børnenes forældre).

Vi er altså i fuld gang med at konsolidere og genopbygge klubben økonomisk og sportsligt. Det tager tid.

Vores håb er, at vi kan stå sammen om dette projekt på tværs af børn, unge og voksne spillere og frivillige. Ting tager tid og vi er kun lige startet.

Vi skal passe på Skjold Birkerød - nu og i fremtiden.